13 May 23 DE MAIG DIA DEL VEÏNAT EUROPEU dels BARRIS
CELEBREM EL DIA EUROPEU
DELS VEÏNS I VEÏNES DELS NOSTRES BARRIS
DISSABTE 23 DE MAIG DE 2026
EN EL TRAM XI DEL JARDÍ DEL TÚRIA
Amb presència de nombrós públic es va celebrar en el tram XI del Jardí del Túria en València el Dia Europeu del Veïnat i els Barris que va comptar amb la presència de dirigents veïnals de la Comunitat Valenciana, entre els quals estaven Juan Antonio Caballero Defez president de CAVE-COVA i Mª José Broseta presidenta de la Federació de AAVV de València.
L’acte va consistir en un espectacular concert de la big band BENIJAZZ de l’Agrupació Musical de Benicalap (barri de València) i les intervencions dels citats dirigents veïnals, de la Sra. Carmen Uriol Egido la Secretària Autonòmica de Transparència i Participació de la Conselleria de Justícia i de la Sra. Julia Climent Monzó Regidora de Recursos Humans i Tècnics i Tercera Tinenta d’Alcalde de l’Ajuntament de València. A més, es trobaven presents entre altres persones representatives José Salvador Tárrega Director General de Participació de la Generalitat Valenciana, Maite Ibáñez Giménez regidora del PSPV-PSOE del Ajuntament de València, Domènec Bernad Agustí president de FACUA-CV, etc.
Mariló Gradolí va llegir el manifest que justificava la celebració de l’acte.
Totes les intervencions van assenyalar la importància de la ciutadania en la construcció europea
Pel seu interés reproduïm les paraules de Juan Antonio Caballero president de CAVE-COVA:
ELS VALORS D’EUROPA
En la Segona Guerra Mundial van morir entre prop de 85 milions de persones, majoritàriament europeus incloent baixes militars i civils. Els historiadors estimen que aproximadament dos terços del total de les morts van ser víctimes civils, afectades per bombardejos, fams, malalties i l’Holocaust provocades pel feixisme i el nazisme.
La Unió Europea és el resultat de la voluntat que no torne a ocórrer un desastre que amb l’armament actual suposaria l’anihilació de la humanitat. Les diferents vicissituds geoestratègiques i els interessos dels més poderosos han fet que el dret internacional, el multilateralisme, els drets humans i la pau estan en greu perill al costat dels efectes del terrorisme cec i inacceptable. I conseqüentment han aparegut els nous pinxos de pati que fan *bulling, agredeixen, espenten, amenacen i lleven l’entrepà als més febles, em referisc a Trump, Putin, Netanyahu i altres il·luminats no sols en altres territoris sinó en els seus propis països.
Per a aquests personatges no hi ha regles ni ètica ni moral, o dit d’una altra manera, les seues regles, la seua ètica i la seua moral. Per aquesta raó, és tan important que Europa assumisca un lideratge moral i ètic que s’ha de construir des de les institucions europees i des de la ciutadania europea, per això som ací. La resposta al terrorisme no pot ser el terror de les bèsties.
En aquest món global és necessària la col·laboració comercial, el multilateralisme, el respecte al dret internacional, el respecte als drets humans i als drets de les xiquetes i els xiquets, el respecte a la integritat territorial, el respecte als emigrants i refugiats,…
I és Europa qui ha de potenciar les iniciatives necessàries, posant per davant eixos valors amb energia i determinació.
Però a més tenim exemples de com és necessari que augmente la capacitat autònoma europea des de totes les perspectives, energètiques, comercials, agrícoles, farmacèutiques, etc., amb producció pròpia o acords comercials justos. Especialment en les àrees en la qual es requereix investigació i tecnologia per a no acabar sent subsidiaris d’algun imperi que controle la IA o altres tecnologies posant en perill el nostre estat del benestar.
Ahir vam fer un acte amb defensors de la sanitat pública a Madrid a la sala Clara Campoamor del Congrés dels Diputats i entre altres temes, de gran importància tots ells, vam veure l’aparició, cada vegada més accentuada, del problema que es crea al Sistema Nacional de Salut per la desorbitada despesa en medicaments generat pel monopoli i els beneficis exagerats de les farmacèutiques dels EUA que controlen la majoria de les patents dels medicaments. Aquest fet posa en perill el nostre estat del benestar perquè és difícil suportar eixos abusos. La resposta ha de ser europea creant una indústria farmacèutica pròpia amb control de la Unió Europea i amb un sentit humanista. Les medicines no poden ser un negoci són un dret de la ciutadania i més quan les investigacions que després converteixen en negoci d’aquestes empreses, naix quasi sempre d’institucions finançades amb diners públics.
Aquest exemple il·lustra, des d’una perspectiva pràctica, la importància de la Unió Europea i per què la Unió Europea ha de continuar construint-se per a crear un espai de cohesió social, de desenvolupament sostenible i de participació ciutadana. La ciutadania no pot romandre al marge d’aquesta construcció. Les institucions representatives han de sentir a l’exigència ciutadana d’avançar en els seus valors i drets. Europa és una esperança per a la humanitat i Europa ha d’assumir la seua responsabilitat.
Per això donem un sí a Europa i un no al nou colonialisme. Per això donem un sí al seu valors i un no al terrorisme i a les dictadures. Per això diem sí a un estat palestí i no al genocidi. Per això diem no les guerres,… Per això, continuarem treballant com a ciutadania per una Europa unida entorn dels seus valors. Eixos valors sense els quals no hi ha benestar ni progrés. Tant de bo Europa arribe a ser el barri dels europeus, el nostre barri.
La música que sempre ens acompanya és un llenguatge que lluny dels conflictes ens ajuda, amb el seu llenguatge universal, a emocionar-nos, a divertir-nos, a entretindre’ns,… Tant de bo els dirigents de les grans potències tan agressives foren músics. Segur que el món seria millor. Amb vosaltres la segona part del concert de la big band BENIJAAZ, de l’Agrupació Musical de Benicalap, el meu barri. Avant. Moltes gràcies.














